linux wat? [dutch]

wat is linux nou eigenlijk?

ik heb er al wat over gelezen maar mag ik nu aannemen dat linux gewoon hetzelfde is al windows? dan bedoel ik niet dat ze hetzelfde zijn maar dat ze allebij een besturings systeem (configuratie?) zijn.

naja ik begrijp het nog niet zo,
een paar vragen:
1) kan je linux zo op je computer installeren?
2) zijn er voordelen?
3) kan je wel gewoon nog anti virus programma's gebruiken? zoals NOD?
4) gebruik jij het? waarom wel ? waarom niet?

heel erg bedankt als je de tijd hebt genomen dit door te nemen

Grtz Qke
Comments
25
3) you don't need
2) it's free and easy to use
you don't need? :o net zoals mac geen virus mogelijk ofzo?
Parent
write in a normal language, alien

viruses are possible, but you won't get them as easily as in windows
Parent
i apreciate you helping me,

but watch the insults, ke? thx
Parent
hij is niet nederlands dus kan niet begrijpen wat je zei.

dus doe maar rustig
Parent
alsnog kan hij normaal reageren.


dus bemoei je er niet mee
Parent
alien = buitenlander

dus welke insult?
Parent
haha nerd. english pl0x!
1) ja je kan het gewoon installeren, sommige versies zijn gratis (er zijn meerdere versies van, soort van open source)
2) voordeel is dat het veiliger is, nadeel is dat heel veel programmas vooral voor windows gemaakt zijn
3) er zijn wel virussen, maar bestaan alleen als idee, niet als praktisch gevaar
4) vroeger wel, maar uit praktische overwegingen (windows werkt gewoon sneller als ik ff wat moet overtypen/aantekeningen tijdens college) niet meer

Als je meer wil weten moet je dit ff lezen anders

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28Linuxdistributie%29
Write in normal language, maybe then someone would help you O_O

lul.
in short : What is linux?
Parent
in short: I lol'd
Parent
i don't need other help,

ass
Parent
all I can make sens of that crazy shit language (no offence) is 3), and afaik, there haven't been any widespread viruses for linux for a "long" time.... so you dont have to get an antivir, and that is good for low end computers!
1. ja waarom niet als je tenminste weet waar je mee bezig bent
2.kunt op commando niveau werken en zo goed overzicht houden met wat je doet en dat is tevens het nadeel als je windows gewend bent met klik klik next gaat linux wel ff tegen vallen maar er zijn volgens mij wel een paar simpelere versie's
3. niet echt veel gevaarlijke virussen etc
4. niet gebruiken zonder eerst ergens info the hebben gelezen(zoek een e-book op ofzo als je het toch wil proberen)
en ook niet zomaar naast een windows gaan installeren zonder bootloader anders kom je niet zomaar meer in je windows
bij elke linux distro van tegenwoordig is evenveel klik klik als Windows, alleen als je wireless internet wilt heb je geen drol meer aan je muis (bij de meeste draadloze netwerkkaarten dan), en geluid in ET is soms wat moelijker om voor elkaar te krijgen.
Parent
Ik ben ubuntu nu aan het installeren ;o

Voornamelijk voor ET dan ....
Als je niet zelf kunt uitvinden wat het is en hoe het werkt dan moet je lekker windows blijven draaien.

Anders google eens op:
Ubuntu
Suse
Fedora (RedHat)
Debian
Slackware
Gentoo
Mandrake

Dat zijn wel de meest voorkomende distributies.

Als je unix wil draaien kun je ook eens naar FreeBSD en OpenBSD kijken. Of gebruik virtualization (virtualpc, vmware xen or whatever) en draai het allemaal (alleen niet om te gamen).
1) Ja

2) Ja, maar ook nadelen

3) Ja

4) Ik heb alleen linux gebrukt voor school,ik gebruik het niet thuis omdat niet alle programma's compitable zijn met linux. De meeste programmas worden geschreven voor windows en er wordt vaak niet aan de linux communitie gedacht.

Maar als je niet weet wat linux is zal ik het afraden om te gebruiken. En als je toch wilt testen download dan eerst een Live-CD.
Een Live-CD is een Linux instalatie die je vanaf CD kan booten dus geen instalatie nodig, heeft wel minder opties ofc.
Een goede linux distributie om mee te beginnen is Ubuntu. Deze heeft ook de moeglijk om op ntfs schijven te lezen en schrijven.
mijn stront is goed :>.
linux? whats that?

xD
Back to top